Pengamalan Kepada Akhlak Islam Dapat Melahirkan Jurutera Yang Bertanggungjawab





PENSYARAH: PN. NORMA BT. CHE HASAN

JABATAN: KEJURUTERAAN MEKANIKAL

AHLI KUMPULAN:

MUHAMMAD ZAHIRUDDIN BIN ROHIM                                                            04DKM20F1014

MUHAMMAD FAZEEL BIN MOHD NOR                                                               04DKM20F1010

MOHAMAD AZROL AZRAN BIN MOHD ARIS                                                   04DKM20F1036


PROGRAM: DIPLOMA KEJURUTERAAN MEKANIKAL 

KELAS: DKM2B

SESI: DES2020

Objektif Penulisan

Membuktikan bahawa mengamal akhlah islam dalam bidang kejurureraan dapat melahirkan jurutera yang bertanggunjawab.



1.Penghargaan

 Syukur Alhamdulillah dan setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat ilahi kerana dengan izin kurnianya dapat kami menyempurnakan tugasan bagi kod MPU23052 - Sains, Teknologi dan Kejuruteraan Dalam Islam  ini dengan jayanya yang betajuk pengamalan kepada akhlak Islam dapat melahirkan jurutera yang bertanggungjawab.

Dengan kesempatan yang ada ini  kami amat berbesar hati untuk menghadiahkan jutaan terima kasih kepada Puan Norma BT. Che Hasan,selaku Pensyarah Sains, Teknologi dan Kejuruteraan Dalam Islam.Kami juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang tidak putus-putus dalam usaha membantu menyempurnakan tugasan ini terutamanya kepada pensyarah kami Puan Norma BT. Che Hasan atas budi bicara beliau dalam memberi tunjuk ajar sepanjang masa tugasan ini dijalankan. Selain itu, kami turut berterima kasih kepada rakan-rakan seperjuangan dan ibu bapa kami kerana telah banyak menghulurkan bantuan dan kerjasama bagi merealisasikan usaha menyempurnakan tugasan ini dengan jayanya


2.Pengenalan

    Jurutera merupakan suatu pekerjaan profesional dalam bidang kejuruteraan yang berkenaan dengan mengaplikasi sains dan teknologi dalam kehidupan seharian untuk mengatasi sesuatu masalah. Jurutera mereka pelbagai jenis benda merangkumi alat, mesin, bangunan, struktur, dan sistem dengan sentiasa mengambil kira keselamatan dan kos.Terdapat pelbagai jenis bidang kejuruteraan dalam dunia ini, oleh itu, pelbagai jenis gelaran jurutera juga wujud.

Perkataan akhlak  adalah sinonim dengan perkataan etika. Etika yang baik dikaitkan dengan kelakuan yang berakhlak. Akhlak boleh membawa maksud contoh kelakuan atau garis panduan yang patut dikuti dalam usaha mengharmonikan hubungan kemanusiaan,meminimakan ketidak bertanggunjawaban dan bekerja untuk kebajikan masyarakat. Islam tetap memberi ruang dan tempat kepada kegiatan akal manusia dengan batas-batas yang tertentu menurut keupayaan akhlak itu sendiri.Dengan mengamalkan akhlak islam dalam sesuatu pekerjaan akan memberikan kesan positif kepada setiap apa pun pekerjaan yang kita lakukan.

 Oleh kerana itu, Allah SWT dan Rasulullah SAW sangat menyukai setiap Muslim yang rajin, bekerja keras dan mempunyai etika kerja yang tinggi.Seorang Muslim dianjurkan untuk tetap berbuat sesuatu di saat tiada pekerjaan walaupun hanya untuk membantu saudaranya yang lain. Sabda Rasulullah

SAW:

إن اهلل تعاىل حيب إذا عمل أحدكم عمال أن يتقنه

“Sesungguhnya Allah mencintai seseorang yang apabila ia

mengerjakan sesuatu kerja, ia laksanakan dengan tekun.” 64



3. Keterangan

3.1

وَقُلِ اعْمَلُوْا فَسَيَرَى اللّٰهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُوْلُهٗ وَالْمُؤْمِنُوْنَۗ وَسَتُرَدُّوْنَ اِلٰى عٰلِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُوْنَۚ

At-Taubah Ayat 105

105. Dan katakanlah, “Bekerjalah kamu, maka Allah akan melihat pekerjaanmu, begitu juga Rasul-Nya dan orang-orang mukmin, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui yang gaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan.”

-Ringkasnya di sini, seorang Muslim yang profesional perlu memastikan setiap gerak kerja dan pekerjaan operasinya sentiasa mengikut ajaran Islam dari segi halal-haramnya, niat melakukannya, cara melaksanakannya dan kesan daripada pekerjaan tersebut.

 

3.2

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّنْ ذَكَرٍ اَوْ اُنْثٰى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهٗ حَيٰوةً طَيِّبَةًۚ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ اَجْرَهُمْ بِاَحْسَنِ مَا كَانُوْا يَعْمَلُوْنَ

 

An-Nahl Ayat 97

97. Barangsiapa mengerjakan kebajikan, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka pasti akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan akan Kami beri balasan dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan.

Ayat di atas merupakan janji Allah SWT. bagi siapapun yang beriman serta beramal saleh, bahwa ia akan mendapat karunia dariNya berupa hidup bahagia. Dalam segmentasi lain, Allah juga menegaskan stigma hidup bahagia (tidak merugi) adalah hidup yang berdasar keimanan dan amal saleh. Allah SWT berfirman dalam Q.S. al-Ashr 1-3,


3.3

 وَلَا تَتَّبِعُوٓا۟ أَهْوَآءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا۟ مِن قَبْلُ وَأَضَلُّوا۟ كَثِيرًا وَضَلُّوا۟ عَن سَوَآءِ ٱلسَّبِيلِ

Al-Ma’idah Ayat (5)77

77.Katakanlah: "Hai Ahli Kitab, janganlah kamu berlebih-lebihan (melampaui batas) dengan cara tidak benar dalam agamamu. Dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu orang-orang yang telah sesat dahulunya (sebelum kedatangan Muhammad) dan mereka telah menyesatkan kebanyakan (manusia), dan mereka tersesat dari jalan yang lurus".

-Berdasarkan ayat ini difahami bahawa perbuatan mengikuti hawa nafsu dalam kalangan orang-orang yang tidak berpengetahuan adalah dilarang, yakni agama dan pendapat suatu kaum yang telah tersesat jauh dari jalan hidayah yang lurus dan mereka telah menyesatkan banyak manusia dari kebenaran

 

3.4

فَاِذَا فَرَغۡتَ فَانۡصَبۡۙ

Al-Insyirah Ayat 7

7.Maka apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan yang lain),

-Ayat diatas menerangkn bahawa seorang profesional apabila berhadapan dengan suatu masalah, dia akan terus cuba menyelesaikan masalah tersebut dan akan tetap berusaha menyelesaikan tugas yang dibebankan kepadanya.



 

3.5

قُلْ كُلٌّ يَّعْمَلُ عَلٰى شَاكِلَتِهٖۗ فَرَبُّكُمْ اَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ اَهْدٰى سَبِيْلًا ࣖ

Al-Isra' Ayat 84

84. Katakanlah (Muhammad), “Setiap orang berbuat sesuai dengan pembawaannya masing-masing.” Maka Tuhanmu lebih mengetahui siapa yang lebih benar jalannya.

-Islam mengingatkan tindakan mengangkat orang yang bukan ahlinya atau orang yang tidak tepat dapat digolongkan orang yang melanggar amanat dan khianat terhadap Allah SWT, Rasul dan kaum 



4.Ulasan Dari Youtube

                  4.1 Peranan Jurutera dan industri dalam pembangunan umat islam

Dari video youtube ini,ia menerangkan bahawa jurutera merupakan salah bidang kerjaya dan kerja merupakan satu ibadah. Dalam pembagunan umat islam, jurutera perlulah mempunya sikap amanah dalam setiap kerja yg dilakukan bagi mengelak berlakunya kerosakan dan memberi kesan negatif. 


4.2 Pengamalan Akhlak Jujur Semasa Bekerja dan Kesannya

 

Isi yang terdapat dalam video youtube di atas menerangkan bahawa akhlak jujur memainkan peranan yang amat penting dalam diri seseorang pekerja. Ini kerana ia memberi kesan terhadap diri seseorang malah memberi kesan juga terhadap orang lain. Ini boleh dikaitkan dengan bidang kejuruteraan. Jika seseorang jurutera itu tidak mengamalkan sikap jujur ia akan beri kesan terhadap hasil pendaptanya. Malah, hasil dari kerjanya tidak mencapai tahap maksimum dan boleh memberi kesan kepada sesebuah idustri yang dia bekerja.


4.3 Bekerja Merupakan Satu Ibadah

  

Berdasarkan video ini, Prof Dr.Muhaya menerangkan tentang kerja sebagai konsep ibadah dan setiap tindak laku kita perlulah niat kerana allah. Ini kerana amal soleh bermula dari niat kerana allah dan kesanya, lahir keiklasan dari dalam diri seseorang pekerja itu. Prof Dr.Muhaya juga menerang 3 konsep buadaya kerja dalam islam dapat melahir pekerja yang berkualiti iaitu:

-Ubudiyyah

Prinsip ini menekankan tentang sifat manusia sebagai hamba kepada Allah. Maka setiap perbuatan dan pekerjaan seharian manusia hendaklah selari dengan syariat yang diturunkan oleh Allah.Ia berasaskan kepada keimanan dan ketaqwaan kepada Allah. Di mana setiap pekerjaan yang dilakukan hendaklah diniatkan sebagai ibadah.

-Mas'uliyyah

Mas’uliyyah pula prinsip berkaitan integriti dan tanggungjawab. Setiap perbuatan dan pekerjaan manusia adalah berkaitan dengan agama dan melibatkan soal dosa dan pahala. Ia akan dinilai dan diadili di akhirat kelak. Prinsip ini menekankan soal pelaksanaan tugas dengan penuh tanggungjawab dan akauntabiliti.

-Itqan

Itqan ialah prinsip yang menekankan kepada akhlak dan amalan soleh.Setiap manusia perlu bersungguh-sungguh, tekun dan memberi komitmen yang tinggi dalam melaksanakan tugas. Ini akan melahirkan kualiti kerja yang baik dan cemerlang.

Ini dapat menjelaskan bahawa dengan mengamalkan 3 konsep  di atas dalam diri seseorang jurutera ,ia dapat meningkat kan produktif serta dapat meningkatkan sikap bertanggunjawab dalam diri mereka.



5. Amalan Akhlak yang Dapat Melahirkan Jurutera yang Bertanggunjawab

 

 -Prinsip Syariah

1.Rabbaniah(Ketuhanan)

2.Wasatiah(Kesederhanaan)

3.Tawazun(Keseimbangan)

4.Mizan(Keseteraan)

5.Thabat dan Murunah(Tetap dan Anjal)


5.1 Lima prinsip syariah islam

-Rabbaniyyah (ketuhanan)

Prinsip ini menjelaskan syariah islam adalah dicipta dan disusun oleh Allah S.W.T. Segala kandungan yang meliputi aspek akidah, ibadah, dan muamalat adalah sesuai dengan keperluan manusia. Setiap kajian dan ciptaan hendaklah bermatlamatkan pengabdian diri kepada Allah S.W.T dan menginsafi keagungan-Nya. Inilah keyakinan yang perlu ada dalam diri setiap umat islam. Mempertiakikan sistem islam bermakna kita meragui sistem yang datang daripada Allah S.W.T. 

 

 فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُوْنَ حَتّٰى يُحَكِّمُوْكَ فِيْمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوْا فِيْٓ اَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوْا تَسْلِيْ

(An-Nisa' Ayat 65)

65. Maka demi Tuhanmu, mereka tidak beriman sebelum mereka menjadikan engkau (Muhammad) sebagai hakim dalam perkara yang mereka perselisihkan, (sehingga) kemudian tidak ada rasa keberatan dalam hati mereka terhadap putusan yang engkau berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya.


-Wassatiyyah (kesederhanaan)

Kesederhanaan dalam syariat islam adalah memberi makna segala hukum hakamnya adalah bersifat sederhana. Tidak ekstrem kepada yang berlebihan atau berkurangan. Ia boleh berlaku perubahan dan penyesuaian tertentu pada pelaksanaan hukum mengikut keperluan yang tertentu. Contohnya solat fardhu hendaklah dilakukan secara berdiri. Diberikan kelonggaran untuk duduk bagi yang sakit. Wassatiyyah juga memberi makna pertengahan antara dua perkara. Mengambil tindakan antara dua kecenderungan . Contohnya antara kaya dan miskin. Maka, mengambil pendirian sederhana dalam mencari harta lebih diutamakan. Apabila kita merujuk kepada Al-Quran, kita akan dapati Al-Quran menyifatkan umat islam sebagai umat yang sederhana atau mempunyai konsep pertengahan dalam segala aspek kehidupan mereka.


-Tawazun (keseimbangan)

Tawazun ‘ bermakna memberi sesuatu akan haknya, tanpa ada penambahan dan pengurangan. Tawazun menjaga keseimbangan dalam hidup yang akan menciptakan keharmonian. Dengan Tawazun manusia dapat meraih kebahagiaan batin/jiwa, dalam bentuk ketenangan jiwa dan kebahagiaan fizik, dalam bentuk kestabilan, ketenangan dalam aktiviti hidup. Setiap kemajuan saintis, teknorat dan jurutera perlulah seimbang dalam kehidupan masyarakat pada hari ini.


-Mizan (kesetaraan)

Mizan bererti timbangan dalam sebuah sistem kejuruteraan . Sistem mizan membawa maksud bahawa tiap-tiap sesuatu itu berada di dalam kedudukan yang betul di dalam sistem keseimbangan yang diperlukan untuk mengekalkan di dalam kedudukan tersebut.


-Thabat & murunah (tetap dan anjal)

Thabat bermaksud tetap atau tidak berubah. Dalam konteks ajaran islam, ada perkara yang telah tetap dan tidak boleh dipinda dan diubah-ubah dasar, prinsip dan perlaksanaanya. Al-murunah bermaksud bahawa selain daripada perkara- perkara dasar yang tidak boleh diubah, terdapat juga perkara-perkara kecil yang boleh berubah mengikut kesesuaian dengan perubahan kehidupan manusia sepanjang peredaran zaman.


              

5.2 Impak Amalan Islam Kepada Jurutera

-Membawa manusia kepada mentauhidkan Allah S.W.T

قُلْ هٰذِهٖ سَبِيْلِيْٓ اَدْعُوْٓا اِلَى اللّٰهِ ۗعَلٰى بَصِيْرَةٍ اَنَا۠ وَمَنِ اتَّبَعَنِيْ ۗوَسُبْحٰنَ اللّٰهِ وَمَآ اَنَا۠ مِنَ الْمُشْرِكِيْنَ

108. Katakanlah (Muhammad), “Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan yakin, Mahasuci Allah, dan aku tidak termasuk orang-orang musyrik.”


-Membentuk muslim sejati dalam kehidupan

Syariat islam menetapkan pemeliharaan maruah atau harga diri merupakan perkara penting dalam kehidupan manusia. Sesuatu pembangunan, pemodenan atau penyelidikan bukanlah menjadi satu alasan untuk merobek maruah manusia dan agama. Golongan muslim menjadi semakin berpengaruh dan idea-idea mereka pula semakin berkembang dengan bantuan media massa moden.


-Membawa manusia kepada memelihara nyawa

 

قُلْ تَعَالَوْا۟ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلَّا تُشْرِكُوا۟ بِهِۦ شَيْـًٔا وَبِٱلْوَٰلِدَيْنِ إِحْسَٰنًا وَلَا تَقْتُلُوٓا۟ أَوْلَٰدَكُم مِّنْ إِمْلَٰقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ وَلَا تَقْرَبُوا۟ ٱلْفَوَٰحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلَا تَقْتُلُوا۟ ٱلنَّفْسَ ٱلَّتِى حَرَّمَ ٱللَّهُ إِلَّا بِٱلْحَقِّ ذَٰلِكُمْ وَصَّىٰكُم بِهِۦ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ

Anam - Ayat 151 [6:151]

Katakanlah: "Marilah, supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu kepada kamu, iaitu janganlah kamu sekutukan dengan Allah sesuatupun; dan hendaklah (kamu) membuat baik kepada ibu bapa; dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka; dan janganlah kamu hampiri kejahatan-kejahatan (zina) - yang terang daripadanya dan yang tersembunyi; dan janganlah kamu membunuh jiwa yang telah diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (yang dibenarkan oleh Syarak). Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu memahaminya

 

-Memelihara  akal dengan membawa manusia kepada kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat



6.Kesimpulan

Daripada maklumat yang telah dikumpul, ia mendedahkan tentang ciri-ciri atau contoh akhlak yang baik dan cara-cara membentuk akhlak yang mulia dan terpuji kepada pembaca. Terdapat banyak cara untuk membentuk akhlak yang mulia yang telah diperolehi daripada bahan rujukan sebagaimana yang telah diterangkan di dalam penulisan kami ini telah membincangkan akhlak Islam mengajar manusia untuk melahirkan keharmonian dan kesejahteraan hidup yang sesuai dengan maksud Islam itu sendiri yang bererti selamat, sejahtera, aman dan damai bagi melahirkan jurutera yang bertanggunjawab. Akhlak yang baik menjamin kesantunan peribadi dan jemaah yang lain.Jelaslah bahawa, sesuatu amalan yang ada nilai yang tinggi menjamin keselamatan dan keamanan serta kebahagiaan hidup manusia di dunia dan akhirat. Amalan yang terpancar daripada keimanan kepada Allah dan Rasul-Nya terangkum dalam istilah ibadah berpandukan nilai-nilai akhlak yang mulia. Malah, kelebihan berakhlak dengan akhlak mulia dapat meningkatkan kualiti amal ibadah dan mendapatkan keampunan Allah S. W.T serta mendapat rahmat dan cahaya daripada Allah S.W.T. Dengan ini, jelaslah  bahawa mengamalkan akhlak islam dalam diri seseorang jurutera dapat melahirkan sifat bertanggunjawab dalam diri dan memberi kesan positif kepada pelbagai aspek.


7.Rujukan

1.https://umexpert.um.edu.my/public_view.php?type=publication&row=NDM3ODE%3D

2.https://teknologimutiarailmu.wordpress.com/akhlak-adab-menjalankan-tugas/

3.https://m.facebook.com/permalink.php?id=184422104976698&story_fbid=367273476691559

4.https://www.youtube.com/watch?v=SN0gmFj1c6w

5.http://ustazadnandua2012.blogspot.com/2016/03/5-kaedah-perlaksanaan-prinsip-etika_19.html

6.https://www.youtube.com/watch?v=t2e8BZ9uBr4

7.https://ms.wikipedia.org/wiki/Jurutera

8.https://www.youtube.com/watch?v=j_54cKd7YmI




8.Tokoh Islam Dalam Bidang Kejuruteraan


AL-KHAWARIZMI




LATAR BELAKANG TOKOH

        Nama sebenar al-Khawarizmi ialah Muhammad Ibn Musa al-khawarizmi.Beliau telah dilahirkan di Bukhara. Pada tahun 780-850M adalah zaman kegemilangan al-Khawarizmi. alKhawarizmi telah wafat antara tahun 220 dan 230M. Ada yang mengatakan al-Khawarizmihidup sekitar awal pertengahan abad ke-9M. Sumber lain menegaskan beliau di KhawarismUsbekistan pada tahun 194H/780M dan meninggal tahun 266H/850M di Baghdad.


SUMBANGAN DALAM BIDANG KEJURUTERAAN

-Al-Jabr wa’l Muqabalah : beliau telah mencipta pemakaian secans dan tangens dalam penyelidikan trigonometri dan astronomi.



-Sistem Nombor : Beliau telah memperkenalkan konsep sifat dan ia penting dalam sistem nombor pada zaman sekarang. Ini adalah contoh-contoh sebahagian beliau yang telah dihasilkan dalam penulisan karya dan ia telah menjadi popular serta dipelajari oleh semua masyarakat yang hidup di dunia ini.
























Comments

Popular Posts